Blog o šití a módě

Kniha mimo jiné o módních trendech, které nebyly „v módě“

Kniha mimo jiné o módních trendech, které nebyly „v módě“ - budizmoda29
Srpna

V souvislosti s módou se traduje řada mýtů, které mnohé skupiny i jednotlivci rádi potvrzují. K nejzažitějším argumentům proti módnímu průmyslu patří jeho vyčerpanost a neustálé vykrádání dřívějších stylů, nestálost a rychlé střídání trendů, povrchnost a zjednodušování hodnot. K těmto i dalším názorům se ve své knize Budiž móda vyjadřuje historička módy Jana Máchalová.

Budiž móda

Kniha Budiž móda navazuje na autorčiny předchozí publikace Módou posedlí a Dějiny módy 20. století. V tomto případě Jana Máchalová ještě více rozvíjí své úvahy ohledně vlivu módy a jejího fungování v rámci minorit, subkultur a skupin na okraji společnosti. Dění v módním průmyslu je čtivě zasazeno do historického i společenského vývoje, který výrazným způsobem spoluutvářel dějiny módy. Vedle emancipace, průmyslové výroby konfekce a světových válek mají na módu vliv také globalizace, hospodářská krize a vývoj v oblasti materiálů.

Budiž móda

Titul Budiž móda je rozdělen na tři části, v nichž autorka postupně popisuje historický průřez módou dvacátého století, utváření trendů v minoritních skupinách a profily návrhářů. Texty Jany Máchalové se tak z velké části ještě věnují dobám, kdy módní tendence vydržely i desítky let nebo alespoň několik sezón. Zachycuje úspěch a propad heute couture, neustálou invenci toužící po něčem novém i ohlížení se do minulosti po dřívějších trendech.

Budiž móda

Vedle toho se zastavuje u období, kdy se šilo ručně, přes éru rozšíření šicích strojů do domácností až po ztrátu těchto hodnot a přechod k nákupům nepříliš kvalitního oblečení z dovozu a opětovný návrat k šití. Zmiňována je móda světová a s ní země, které výrazně zasáhly do jejího vývoje – Francie, Velká Británie, Itálie nebo USA. Česká republika tak zůstává stranou. V tomto celkovém srovnání je například zajímavé zjištění, že v historii módy existuje celkem dlouhé období, kdy zájem o módní trendy a jejich vytváření „v módě" nebyl.

Budiž móda

Velký zlom v módním průmyslu přinesla 80. léta, kdy se z návrhářů rázem staly celebrity a z jejich oděvů produkty, kterým dodávala hodnotu jejich značka. Jana Máchalová se k těmto událostem i mýtům uvedeným v úvodu článku vyjadřuje v průběhu celé knihy. Prostřednictvím dobře zpracovaného textu čtenáře nabádá, aby módu v tomto ohledu nebrali natolik vážně, jako se to často daří známým osobnostem s jejich často nevydařenými módními experimenty. Naopak je třeba si podle autorky uvědomit, že přes veškeré útoky má móda své pevné místo ve společnosti, a to i díky návaznosti na umění. V případě zdánlivé vyčerpanosti módy Jana Máchalová vyzývá čtenáře k pozornosti. Inspiraci návrhářů v minulosti popisuje jako vzpomínku, volné přepracování a inovaci starého, ne jako neustálé opakování téhož. Už jen vývoj nových materiálů přeci nutí návrháře myslet jinak a tvořit nově.

Budiž móda

Budiž móda

Barevné a černobílé fotky jsou doplněné o koláže Lucie Loosové, autorkou kreseb z oblasti módy je malířka Alena Blažková. Knihu Budiž móda vydalo nakladatelství Brána v roce 2012.


Zpět na přehled článků


Komentáře

Napište svůj komentář.

Přidat komentář


Twitter

Facebook

Nahoru